Green Revolution si CycleLogistics incurajeaza utilizarea cargo-bicicletelor.
Derulat din mai 2011 pana in aprilie 2013, CycleLogistics a fost un proiect finantat de Uniunea Europeana prin programul Intelligent Energy Europe (IEE), cu o acoperire de 11 tari in Europa, ce si-a propus reducerea energiei folosite in transportul urban de marfuri. Asociatia Green Revolution a sustinut initiativa CycleLogostics si, in perioada 10 septembrie 2013 – 30 aprilie 2014, a implementat diferite actiuni de promovare a bicicletei ca mijloc principal de deplasare si transport de marfuri usoare.
In contextul unui numar mare de ambuteiaje rutiere, cresterii concentratiei de gaze poluante in atmosfera si a faptului ca bunurile usoare sunt adesea transportate pe distante foarte scurte cu vehicule de gabarit mare, s-a doreit inlocuirea vehiculele motorizate cu biciclete pentru transportul marfurilor usoare. Zona principala de actiune sunt zonele din interiorul oraselor europene, predispuse la poluare si aglomeratie, principala cauza fiind autoturismele.
Se stie faptul ca un autoturism care circula neincarcat la capacitate maxima este o irosire de resurse. In acest sens, CycleLogistics a incurajat utilizarea bicicletei in deplasarile zilnice, la cumparaturi, in plimbarile de weekend si nu numai.
In acest context au fost create si cargo-bicicletele. Producatorii au scos pe piata numeroase modele de biciclete si accesorii, cu diferite functionalitati, iar tot ceea ce trebuie sa faca biciclistul e sa aleaga modelul cel mai potrivit, tinand cont de lungimea calatoriilor si greutatea bunurilor transportate.
In ceea ce priveste avantajele logisticii velo, mentionam:
- Scaderea consumului de energie si a emisiilor de CO2
- Decongestionarea traficului, scaderea nivelului de zgomot si a poluarii
- Extinderea spatiului disponibil pentru cetateni
- Cresterea calitatii vietii in mediul urban
Orice iubitor de ciclism alege bicicleta in defavoarea masinii. Intr-adevar, marele avantaj pe care il ofera masina este spatiul de depozitare, dar alegerea bicicletei este o solutie mai ieftina, sanatoasa si rapida. Desi pare greu de imaginat ca se pot face cumparaturi, livrari si transporturi de bunuri pe bicicleta, locuitorii si intreprinzatorii din cateva orase europene demonstreaza ca aceasta este cea mai eficienta optiune.
Studiile demarate in cadrul proiectului CycleLogistics au demonstrat ca bicicletele si cargo-bicicletele ar putea suporta:
- 51% din toate livrarile realizate in orasele europene care in momentul de fata folosesc diverse autovehicule motorizate
- 90% din totalul deplasarilor la supermarketuri
Daca aceste calatorii s-ar face cu bicicleta, ar insemna o reducere de 37 milioane de tone CO2 pe an sau 1% din emisiile curente la nivelul Europei, conform Centrului de Mobilitate din Austria. Orase precum: Copenhaga, Bruxelles, Londra etc au traditie in utilizarea bicicletelor cargo pentru transportul/livrarea bunurilor usoare si ne dorim sa facem cunoscut acest concept si publicului din Romania.
Intreaga responsabilitate pentru continutul acestui newsletter revine autorilor. Nu reflecta neaparat opinia Uniunii Europene. EACI si Comisia Europeana nu sunt responsabile pentru informatiile utilizate pentru realizarea acestui material.