Filantropie, antreprenoriat social, ecologie, responsabilitate socială sunt doar câteva dintre domeniile pe care le explorează tinerii ”înrolaţi” în mişcarea Youth Bank România (YB), prezentă în ţara noastră din 2006. Printre calităţile unui youthbanker, care are proiecte diverse, amenajează spaţii verzi, face drumeţii, învaţă să mănânce sănătos sau participă la competiţii de ciclism, se numără entuziasmul, creativitatea şi seriozitatea. Iar pentru că un youthbanker, care are la dispoziţie un an să devină, pe rând, iniţator, specialist şi finanţator de proiecte, rezultatele se măsoară, cu siguranţă, şi în cifre. Youth Bank România are, acum, aproape 500 de membri, liceeni din 15 oraşe din ţară, care au strâns, până în 2014, fonduri în valoare de aproape 95.000 euro şi au finanţat, până în prezent, 329 de proiecte ale colegilor lor, de care au beneficiat, indirect, alţi 150.000 de tineri români.
Cluj-Napoca a fost primul oraş din România care a dat prima generaţie de youthbankeri. Conceptul Youth Bank a fost implementat aici în cadrul unui proiect-pilot de către Asociația pentru Relații Comunitare (ARC) prin Programul de dezvoltare al Fundației Comunitare Cluj, conform green-report.
Proiectul s-a extins din 2009 în 15 oraşe, printre care se numără şi Bucureştiul, iar ideea aparţine The Irish Youth Foundation, fondată în 1985, organizaţie care a simţit nevoia, într-o perioadă destul de tulbure, să-i ajute pe tinerii irlandezi al căror potenţial nu era valorificat îndeajuns în şcoală sau în societate. Şi în România, YouthBank îşi propune să creeze cadrul în care energia, iniţiativele şi creativitatea tinerilor să fie încurajate, să le permită acestora să se implice activ şi să ia decizii în comunităţile în care trăiesc, explică Petruţa Grijincu, coordonator naţional, Youth Bank România.
Licitaţii de experienţă, planuri de afaceri, ecologie şi fundraising
Liceeni clujeni, ajutaţi de mentorii lor, au început, aşadar, din 2006, să înveţe să identifice nevoile comunităţii lor, să elaboreze, planuri de afaceri, proiecte. Să strângă fonduri pentru aceste proiecte şi, mai ales, să le gestioneze responsabil şi transparent, dar şi să se bucure, alături de colegi, de rezultate.
Este bine de ştiu că o echipă YB are aproximativ 15 membri cu vârste cuprinse între 14-19 ani, se constituie la începutul unui an şcolar, decide singură ce are de făcut şi, după ce identifică un proiect, tot singură hotărăşte de la cine poate primi îndrumări, astfel încât să aibă succesul asigurat, adică fac licitaţii de experienţă.
a adăugat Petruţa Grijincu.
Sustainable Fun sau cum să te distrezi în natură
Youthbankerii au realizat la Cluj un proiect, Sustainable Fun, prin care au urmărit să le demonstreze colegilor lor că se pot distra mai bine în natură decât în faţa calculatorului ori în cluburi.
este de părere un membru al echipei YB.
Valoarea finanţării a fost de 2.893 lei, iar scopul proiectului a fost acela de a-i învăţa pe tinerii din liceele din Cluj-Napoca despre EDD (Educație pentru Dezvoltare Durabilă). Tinerii au gătit în natură şi au participat la Treasure Hunting pe biciclete, unde s-au distrat de minune.
Cum să mergi la şcoală sănătos?
Mersul pe bicicletă, potrivit youthbankerilor, are nevoie de promovare în rândul liceenilor si poate reprezenta o alternativă pentru a ajunge la şcoală. Aceasta a fost ideea pentru un alt proiect marca YB, realizat, de astă-dată, de youthbankerii din Bucureşti.”Cum mergi la şcoală sănătos?” a fost realizat în urmă cu un an, iar ideea le-a venit youthbanker-ilor din Bucureşti la o oră de Managementul Proiectelor.
BRD susţineYB din 2006
Banca Română de Dezvoltare (BRD) susţine tinerii YouthBank încă de la lansarea la Cluj, în 2006. Potrivit Ralucăi Tripa, coordonator Comunicare YouthBank România, BRD, partener stabil al YB, apreciază acest proiect şi se implică financiar în susţinerea tinerilor care sunt îndrumaţi să evolueze inclusiv ca manageri de top. ”Banca dublează sumele strânse de youthbankeri prin fundraising, încurajându-i, astfel, să-şi promoveze şi să-şi ducă la bun sfârşit proiectele”, potrivit reprezentanţilor YB România.
YB colectează telefoane mobile, alături de Orange
Youthbankerii din toată ţara sunt antrenaţi acum într-o campanie de colectare şi reciclare a telefoanelor mobile, iniţiată de Orange România. Ei vor fi beneficiarii fondurilor strânse în urma acestei campanii de voluntariat, desfăşurată în perioada 3-14 noiembrie 2014, în care Orange îşi propune să recicleze peste 1.000 de telefoane mobile în doar 5 zile.
potrivit reprezentanţilor Orange România.
a explicat Raluca Tripa, coordonator Comunicare,
YouthBank România.
Membrii YB din toată ţara sunt încântaţi de această campanie şi participă activ la colectarea telefoanelor.